Schepen op de Waterweg

Meeuw

Boten.28

De Harmony of the Seas. Het grootste passagiersschip op aarde.

Boten.30

Er zijn geen superlatieven genoeg, laat de werf weten, om de Harmony of the Seas te beschrijven. Het is niet alleen haar enorme afmeting, maar ook de complexiteit van het cruiseschip en de innovaties die erin zijn verwerkt. Er werd 60.000 ton staal gebruikt en 4.000 kilometer aan kabels. In totaal werden er 100.000 lichtjes geïnstalleerd en ging er 500 ton aan verf door om het schip licht en kleur te geven.

Harmony of the Seas

Maten en gewichten

  • Lengte: 361,79 meter
  • Breedte: 66 meter
  • Hoogte: 70 meter boven de zeespiegel
  • Passagiers: 5479
  • Bemanningsleden: 2294
  • Dekken: 16
  • Tonnage: 226.000
  • Kosten: 1 miljard euro

Boten 28

Queen Mary 2 1

                        De Queen Mary 2

Carrière
Besteld 6 november 2000
Werf Chantiers de l’Atlantique (Alstom), Saint-Nazaire
Kiellegging 4 juli 2002
Tewaterlating 25 september 2003
Gedoopt 8 januari 2004 door Koningin Elizabeth II
In de vaart genomen 12 januari 2004
Status Actief
Algemene kenmerken
Deplacement 76.000 ton (ong.)
Tonnage 151.400 brt
Passagiers 2620
Hutten 1310, waarvan 920 met uitzicht op zee, 97 suites (tot 202 m2)
Tarieven vanaf $ 125/dag standaardhut zonder uitzicht, $540dag/suite (35 m2)
Kostprijs ca. $ 800 miljoen
Lengte 345 meter
Breedte 41 meter
Diepgang 10 meter
Hoogte 72 m (17 dekken)
Voortstuwing en vermogen 157.000 pk (117 MW) GE LM2500+ gasturbinedieselelektrisch bedrijfVier 21,5 MW elektrisch aangedreven pods: 2 vast en 2 azimuth thrusters
Snelheid ongeveer 30 knopen (56 km/h)
Eigenaar Cunard
Type Lijnschip
Bemanning 1253

Queen Mary 2 2

Queen Mary 2 3

Ryndam 3

Ryndam 2

De Ryndam is een cruiseschip van de Holland-Amerika Lijn. Het schip is in 1994 in dienst gesteld. Net als alle andere schepen van de Holland-Amerika Lijn heeft de Ryndam Rotterdam als thuishaven. Het schip is een van de kleinere schepen van de Holland-Amerika Lijn.

Het schip heeft kunst en kunstvoorwerpen aan boord vanaf de 17e eeuw. In het atrium van drie etages is een monumentale fontein geplaatst van de Italiaanse beeldhouwer Gilbert Lebigre.

Het schip is in 2015 verkocht aan P&O Australië, die herdoopt het in Pacific Aria. [1] Voor haar laatste reis voor de HAL van 28 dagen naar het verre oosten vertrok het schip uit Rotterdam, met als eindbestemming Singapore. De Ryndam wordt samen met de Statendam vervangen door de in Italië gebouwde Koningsdam, die als thuishaven Amsterdam krijgt.

Ryndam 1

Schepen Waterweg 5

Epic Norway 3

Norwegian Epic , is de derde grootste cruiseschip ter wereld, eigendom van de Norwegian Cruise Line en gebouwd door STX Europe (voorheen Aker Yards ) Chantiers de l’Atlantique werf in Saint-Nazaire , Frankrijk.

Norwegian Epic werd geleverd aan NCL op 17 juni 2010. Zij vertrok haar Maiden Voyage op donderdag 24 juni 2010 van Southampton naar New York en kwam op 1 juli aan. Dit is het grootste cruiseschip dat ooit op New York Passenger Ship Terminal aanmeerde.

Epic Norway 2

Epic Norway 1

MS Rotterdam 3

De “Rotterdam” is het vlaggenschip van de Holland Amerika Line (HAL) en heeft een capaciteit van 1404 passagiers. Het schip werd  in 1997 in Italië gebouwd, en is 238 m hoog. De crew bestaat uit 600 personen.

MS Rotterdam 1

Schepen Waterweg 6

HEIN

Schepen op de Waterweg 1

Schepen Waterweg 3

Schepen Waterweg 2

AIDAPerla